St. Thomas More College

Research Area(s)

  • Minority relations
  • ethnic minorities
  • official language communities
  • theory
  • social inequality

Education

  • PhD., Carleton University  
  • M.A., University of Saskatchewan
  • B.A., University of Manitoba

Research Projects

  • Denis, Wilfrid and Yvonne Hébert. “Linguistic Rights Today in Three Spheres of Justice: Balancing Practices and Policies in University Contexts”, (Dr. Y. Hébert, Professor, University of Calgary); Canadian Sociological Association Annual Meetings (Congress), Wilfrid Laurier University and University of Waterloo; Kitchener/Waterloo, ON;  May 29, 2012.
  • Denis, Wilfrid. « L’admission aux écoles de la minorité francophone selon l’article 23 : les dimensions sociologiques.»  (“Admission to Francophone Minority Schools according to Article 23 of the Canadian Charter”).  Conference on Article 23 of the Canadian Charter: Programme d’appui aux droits linguistiques / Language Rights Support Programme, Ottawa, Chateau Laurier, October 28, 2011
  • « Tisser le lien social à travers les cultures : l’expérience des Fransaskois face à la diversité  (Weaving social ties through culture: the experience of diversity among the Fransaskois) » article submitted for publication.
  • "Official Minority Language Jurisprudence on Section 23 of the Canadian Charter:  A Sociological Study"; STM DARA Research Grant

Selected Publications and Presentations

Denis, Wilfrid. « La cause « Caron »: une analyse de paradigmes antagoniques dans les jugements Wenden et Eidsvik », Montreal, Les Éditions Yvon Blais, 2013 (fall)

Denis, Wilfrid.  « Commission sur l’inclusion dans la communauté fransaskoise : de la minorité à la citoyenneté : une réflexion sur le cadre idéologique, (Commission on Inclusiveness in the Fransaskois Community : From Minority to Citizenship: A Reflection on the Ideological Framework); Revue du Nouvel Ontario, 2011, (no. 35-36; p. 15-46)

Denis, Wilfrid.  “Le declin de l’empire américain et l’avenir des francophonies en périphérie: le cas de la  Saskatchewan (The Decline of the American Empire and the future of the “Francophonies” in the Periphery: The Case of Saskatchewan)”, Francophonies d’Amérique, no 26 (automne 2008 : 275-305). Print.  
 
Denis, Wilfrid and Nicole Galllant.  “Relever le défis de la diversité : une comparaison des idéologies en éducation en contexte minoritaire et majoritaire au Nouveau-Brunswick et en Saskatchewan,  (Facing the Challenge of Diversity: A comparison of Ideologies in Education in Minority and Majority Contexts in New Brunswick and Saskatchewan)”, Éducation et francophonie, vol XXXVI : 1 (printemps) (142-160). Print. 
 
Denis, Wilfrid. “ De minorité à citoyenneté : les défis de la diversité dans la communauté fransaskoise (From Minority to Citizenship: The Challenge of Diversity in the Fransaskois Community)”,  Thèmes Canadiens/Canadian Themes, Spring, 2008: 42-44 (Fr 47-49).  Print. 
 
Denis, Wilfrid.  “Francophone Education in Saskatchewan: Resisting Anglo-Hegemony.” A History of  Education in Saskatchewan: Selected Readings. Eds. Brian Noonan (et al). Regina: University of  Regina: Canadian Plains Research Center, 2006. 87–108. Print.