Research Area(s)
- Minority relations
 - ethnic minorities
 - official language communities
 - theory
 - social inequality
 
Education
- PhD., Carleton University
 - M.A., University of Saskatchewan
 - B.A., University of Manitoba
 
Research Projects
- Denis, Wilfrid and Yvonne Hébert. “Linguistic Rights Today in Three Spheres of Justice: Balancing Practices and Policies in University Contexts”, (Dr. Y. Hébert, Professor, University of Calgary); Canadian Sociological Association Annual Meetings (Congress), Wilfrid Laurier University and University of Waterloo; Kitchener/Waterloo, ON; May 29, 2012.
 - Denis, Wilfrid. « L’admission aux écoles de la minorité francophone selon l’article 23 : les dimensions sociologiques.» (“Admission to Francophone Minority Schools according to Article 23 of the Canadian Charter”). Conference on Article 23 of the Canadian Charter: Programme d’appui aux droits linguistiques / Language Rights Support Programme, Ottawa, Chateau Laurier, October 28, 2011
 - « Tisser le lien social à travers les cultures : l’expérience des Fransaskois face à la diversité (Weaving social ties through culture: the experience of diversity among the Fransaskois) » article submitted for publication.
 - "Official Minority Language Jurisprudence on Section 23 of the Canadian Charter: A Sociological Study"; STM DARA Research Grant
 
Selected Publications and Presentations
Denis, Wilfrid. « La cause « Caron »: une analyse de paradigmes antagoniques dans les jugements Wenden et Eidsvik », Montreal, Les Éditions Yvon Blais, 2013 (fall)
Denis, Wilfrid. « Commission sur l’inclusion dans la communauté fransaskoise : de la minorité à la citoyenneté : une réflexion sur le cadre idéologique, (Commission on Inclusiveness in the Fransaskois Community : From Minority to Citizenship: A Reflection on the Ideological Framework); Revue du Nouvel Ontario, 2011, (no. 35-36; p. 15-46)
Denis, Wilfrid.  “Le declin de l’empire américain et l’avenir des francophonies en périphérie: le cas de la  Saskatchewan (The Decline of the American Empire and the future of the “Francophonies” in the Periphery: The Case of Saskatchewan)”, Francophonies d’Amérique, no 26 (automne 2008 : 275-305). Print.  
 
Denis, Wilfrid and Nicole Galllant.  “Relever le défis de la diversité : une comparaison des idéologies en éducation en contexte minoritaire et majoritaire au Nouveau-Brunswick et en Saskatchewan,  (Facing the Challenge of Diversity: A comparison of Ideologies in Education in Minority and Majority Contexts in New Brunswick and Saskatchewan)”, Éducation et francophonie, vol XXXVI : 1 (printemps) (142-160). Print. 
 
Denis, Wilfrid. “ De minorité à citoyenneté : les défis de la diversité dans la communauté fransaskoise (From Minority to Citizenship: The Challenge of Diversity in the Fransaskois Community)”,  Thèmes Canadiens/Canadian Themes, Spring, 2008: 42-44 (Fr 47-49).  Print. 
 
Denis, Wilfrid.  “Francophone Education in Saskatchewan: Resisting Anglo-Hegemony.” A History of  Education in Saskatchewan: Selected Readings. Eds. Brian Noonan (et al). Regina: University of  Regina: Canadian Plains Research Center, 2006. 87–108. Print.

